Chinese bedrijven verzwakken de Europese e-commerce

Uit onderzoek blijkt dat de Europese e-commercespelers in 2023 de impact gevoeld hebben van Chinese merken zoals Shein en Temu.

post-image-3

Volgens een onderzoek van Cross-Border Commerce Europe zijn de 500 grootste marktspelers gedestabiliseerd doordat het volume van hun grensoverschrijdende verkopen met 18% daalde als gevolg van de groeiende concurrentie van opkomende Chinese merken.

Deze 500 spelers hebben een omzet gerealiseerd van 50 miljard euro op de Europese en internationale markten, buiten hun eigen land van herkomst, wat bijdroeg tot een totale omzet van 107 miljard euro voor de e-commercebedrijven in Europa.

Wat zijn de oorzaken?
Het onderzoek van Cross-Border Commerce Europe wijst op verschillende factoren, met name een instabiele macro-economische omgeving, nieuwe logistieke uitdagingen en hevige concurrentie van Amerikaanse en Chinese merken.

Die laatsten lokten de Europese klanten dankzij hun aantrekkelijker communicatie en een agressief prijsbeleid.

Ikea koploper in Europa?
Waar tien grote e-commercespelers goed zijn voor 19% van de totale omzet van de top 500, blijft Ikea de grote winnaar voor het derde jaar op rij. Na het meubelmerk komen Zalando, H&M, Lego, Zara, Jyrsk, Lidl, Decathlon, Adidas en Notino. Wat het land betreft dat koploper is in de Europese e-commercemarkt, staat Duitsland vooraan gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, dat de gevolgen van de Brexit nog voelt.

Back to top button
Close
Close