• Publié le 18-11-2014

Imperfectie als nieuw leitmotiv van de online Belgen

Imperfectie als nieuw leitmotiv van de online BelgenDe Consumeter van Kapaza.be heeft een nieuwe trend ontdekt: de passie van de Belgen voor objecten die hun waarde ontlenen aan hun imperfectie, zodat ze echter en authentieker zijn en hun waarde in de verf wordt gezet.



De Consumeter, intelligente barometer van het verbruik van de advertentiesite Kapaza.be, heeft de vinger gelegd op de nieuwe modegril van de Belgen: de kunst van het niet-perfecte, of hoe je je interieur kan opleuken met imperfecte en verschillende objecten. Op het vlak van decoratie is de Belg op zoek naar objecten die een geschiedenis hebben en authentiek zijn. De Consumeter is een precieus instrument waarmee men meer kan weten over het gedrag van de gebruikers van de site. Met 3,1 miljoen unieke bezoekers per maand kan de site er echt wel op bogen de vinger op de pols van de Belgische consument te houden. 

Kapaza.be heeft kunnen vaststellen dat de meeste gebruikers hun opzoekingen doen op basis van tal van erg verschillende zoekwoorden in dezelfde categorie. "Het gebeurt bijvoorbeeld regelmatig dat een persoon zowel "vintage" als "modern" gebruikt als filter tijdens zijn opzoekingen in de categorie "meubels en decoratie". Termen die op het eerste gezicht elkaars tegengestelden zijn," zegt Claire Selis, Head of Marketing bij Kapaza.be. "We hebben er iedere dag voorbeelden van, en we hebben een verhoging gemerkt van het gebruik van de term "shabby chique" in de opzoekingen, een decoratietrend waarbij meubels en objecten met opzet worden gekozen voor hun versleten of verouderde look. Maar we behandelen ook een groot aantal advertenties die de geschiedenis van het object beschrijven en de toegevoegde waarde benadrukken van het "doorleefde" aspect. Mensen aarzelen trouwens niet om ongelijke of onvolledige tafelserviezen te verkopen of te kopen."

Trendwatcher Herman Konings legt dit consumptiegedrag uit door de opkomende "Art of Imperfection". "De imperfectie wordt gezien als een toegevoegde waarde," legt hij uit. "De Belgen cultiveren de kunst om een harmonieus en origineel interieur te creëren op basis van onsamenhangende en imperfecte objecten en meubels. Ze respecteren en bewonderen objecten die de tijd hebben getrotseerd en die al sinds generaties lang in gebruik zijn.

Een enquête van Kapaza.be42 bij zijn gebruikers bevestigt deze trend. 53 % van de gebruikers verklaren dat ze Kapaza.be gebruiken om unieke objecten op de kop te tikken die ze niet in de winkel zouden kunnen vinden. De enquête wijst ook uit dat de gebruikers geen specifieke voorkeursstijl hebben, maar er graag verschillende combineren bij het aankleden van één enkele ruimte. Een hoog percentage (61 %) heeft trouwens verklaard dat ze een bonte mengeling van decoratie-objecten verkiezen boven een te symmetrisch en regelmatig interieur.



Reacties

blog comments powered by Disqus