Hoe een efficiënte Digital Workplace-strategie ontwikkelen

Na twee jaar van veralgemeend telewerk, is de manier waarop bedrijven zich organiseren onherroepelijk veranderd. Toch blijft de hybride vergadering een nieuw concept, dat nog verder verkend moet worden. Een analyse van Lieven Bertier, Workplace-expert bij Barco.

post-image-3

Het onderzoek dat Barco onlangs uitvoerde (ClickShare Hybrid Meeting) onthult de nieuwe gewoonten en voorkeuren van de werknemers van vandaag. De cijfers zijn veelzeggend: 80% van de ondervraagde werknemers geeft toe het hybride model te verkiezen, zelfs al ondervinden zij technische problemen bij de hybride ervaring.

Volgens Lieven Bertier, Segment Marketing Director Workplace bij Barco, ligt de sleutel tot geslaagde interacties tussen mensen op afstand en de mensen die aanwezig zijn in het kantoor, bij de kwaliteit van het gebruikte technisch materiaal.
"Bedrijven moeten niet alleen investeren om het engagement te stimuleren, en de werknemers de nodige tools te geven om te werken waar en hoe zij dat willen, maar zij moeten ook de uitdaging aangaan voor het respecteren van de gelijkheid in een hybride context. En wel hierom: 1 deelnemer op 3 voelt zich niet gehoord en heeft er moeite mee om als deelnemer op afstand het woord te nemen".

Met andere woorden, als bedrijven een geslaagde strategie voor digitaal werken willen ontwikkelen, dan moeten zij hybride vergaderingen aanmoedigen die even transparant en intuïtief zijn als face-to-face samenwerken.

Het onderzoek toont ook aan dat de belangstelling van werknemers voor een functioneel hybride werkmodel steeds groter wordt, en dat bij het aantrekken en behouden van de beste talenten de arbeidsvoorwaarden even belangrijk geworden zijn als het loon.

Lieven Bertier besluit: "Nu het fenomeen van `The Great Resignation` steeds aan kracht wint, is het voor bedrijven essentieel om strategieën te bepalen voor hybride werk en gelijkheid bij vergaderingen".

Een derde van de ondervraagde werknemers gaf immers bij het onderzoek aan meer open te staan om in dienst te treden bij een bedrijf dat een duidelijker omschreven telewerkbeleid heeft. Want het is nu geweten: goede samenwerkingstools zijn doorslaggevende criteria bij het werven van talenten.

"De kracht van virtuele samenwerking kan communicatie veranderen en verbeteren, net zoals het toelaat om talenten te behouden, op voorwaarde evenwel dat de bedrijven de juiste hybride werkstrategieën uitrollen op de  lange termijn".

Back to top button
Close
Close