Elektronisch betalen: dit is wat de handelaars en gebruikers ervan denken

Terwijl betaalapps steeds populairder worden, aanvaardt 21% van de handelaars nog altijd geen elektronische betaling. Als voornaamste argument om dit niet aan te bieden wordt gewezen op de kosten. Een analyse.

post-image-3

Drie maanden vooraleer de elektronische betaling verplicht wordt bij de handelaars, stelt de leverancier van betaaldiensten CCV de resultaten voor van een uitgebreid onderzoek naar dit onderwerp.
"Vanaf 1 juli moeten alle handelaars een vorm van elektronisch betalen aanbieden. De gebruikers zijn enthousiast, en de meeste handelaars zijn ook volledig akkoord. Maar wij moeten nog een inspanning doen om een kleine groep handelaars te bereiken die niet zo open staan voor de wetswijziging", aldus Sam Arckens van CCV.

CCV ondervroeg gebruikers en handelaars om te weten te komen wat zij denken van elektronisch betalen en de verplichting om een manier van elektronisch betalen aan te bieden.

Eerste resultaat: een grote meerderheid van de handelaars (79%) aanvaardt al elektronisch betalen. Slechts 21% bood geen enkele vorm van elektronisch betalen aan op het moment van de enquête.
Geografisch bekeken blijft Wallonië (26% aanvaardt er geen) achter op Vlaanderen (18%), waarbij de provincie Luik de regio is waar het minste handelaars een vorm van elektronisch betalen aanbieden (33%).

In de provincie Oost-Vlaanderen biedt slechts 18% van de handelaars geen elektronisch betalen aan. Het minst goede Vlaamse resultaat is Limburg, waar 24% enkel cash aanvaardt.

"Eenmanszaken (29%) zijn het minst geneigd om elektronisch betalen aan te bieden. Zelfs handelaars die minder dan twee jaar actief zijn, bieden het in 36% van de gevallen niet aan", verklaart Sylvie Vanthomme, die aan de basis ligt van het CCV-onderzoek.

Cash geld blijft het meest aanvaard (69%). De betaalterminal staat op de tweede plaats met 59%. De opkomst van het aanbod om te betalen met een betaalapp is ook opvallend: 42% van de handelaars biedt vandaag deze optie aan.

Opmerkelijk is ook dat bij de favoriete betaalmiddelen van de handelaars de grootste voorkeur uitgaat naar betalingen via de terminal, omwille van het gebruiksgemak, de snelheid en veiligheid.
Slechts 15% van de handelaars die al elektronisch betalen aanvaarden, verkiest betalingen in contant geld.

Een andere interessante conclusie: de handelaars die over een betaalterminal beschikken, aanvaarden bijna altijd (91%) debetkaarten (Bancontact, Maestro, V-Pay).
81% verklaart ook bankkaarten te aanvaarden (Mastercard, VISA, American Express, …). Twee derde van de handelaars aanvaardt ook elektronische maaltijdcheques of consumptiechèques.

Op de vraag waarom de handelaars geen elektronische betalingen aanvaarden, zijn twee beweegredenen te onderscheiden: 27% van de handelaars die geen elektronische betaling aanvaarden, verklaart dat de klanten er niet om vragen. Een bijna even grote groep meent dat het te duur is.

Wat online betalingen via een PSP of fysieke betalingen via een betaalterminal betreft, "beschouwen wij de betalingen via een mobiele app, waarbij de handelaar zeker is van de betaling, ook tot de categorie van elektronische betalingen: denk aan oplossingen als Tap&Go van CCV of Payconiq bijvoorbeeld. De methode waarbij klanten een overschrijving aan de handelaar uitvoeren in de winkel, door middel van hun eigen bankapp, nemen wij niet mee. De reden daarvoor is simpel: de kassier heeft meestal geen rechtstreekse toegang tot de bankgegevens van de winkel, en het is dus erg moeilijk om te controleren of de betaling uitgevoerd werd", beklemtoond het onderzoek.

CCV wil wel dat deze onzekerheid uitgeklaard wordt vooraleer deze regelgeving op 1 juli van kracht wordt.

Back to top button
Close
Close