De Belgische consument is van plan komend jaar online meer geld uit te geven

45 procent van de Belgen is van plan de komende twaalf maanden meer geld te spenderen in webshops dan ze tot dusver gedaan hebben.

post-image-3

Dat blijkt uit het jaarlijkse E-commercerapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 1.000 Belgische consumenten ondervraagd zijn. Dit betekent echter niet dat fysiek winkelen op zijn retour is. Op dit moment geldt voor bijna één op de vijf Belgen (17%) dat ze iets vaker winkelen in webshops dan in fysieke winkels. Het hoogste percentage (26%) winkelt evenveel in fysieke winkels als in webshops. 

Zowel fysiek als online winkelen blijft in trek

De meeste Belgen (46%) verwachten dat hun winkelvoorkeuren de komende tijd niet zullen veranderen. 30 procent van de respondenten verwacht de komende maanden vaker online te winkelen, terwijl een kwart ? verwacht net vaker naar fysieke winkels te gaan. Al met al blijven beide verkoopkanalen dus in trek. 

Positieve verwachtingen van economische situatie

Dat Belgen van plan zijn om online meer geld te gaan spenderen, komt mogelijk doordat een kwart van de consumenten positief naar de huidige economische situatie kijkt. Nog eens 27 procent staat er neutraal tegenover. Ook de verwachtingen voor de economische situatie in de komende zes tot twaalf maanden zijn positief: maar liefst 20 procent van de consumenten verwacht dat de economische situatie tegen die tijd aanzienlijk beter zal zijn dan nu. Nog eens 28 procent verwacht dat de economische situatie licht zal verbeteren. Tot slot verwacht 35 procent dat de economische situatie ongeveer hetzelfde zal zijn. Slechts achttien procent denkt dat het er tegen die tijd slechter voorstaat. 

Ken Serdons, CCO bij Mollie: “Er zijn in de afgelopen jaren veel geluiden geweest dat bakstenen winkels met de komst van webshops op sterven na dood zouden zijn. Maar van die overtuiging kunnen we inmiddels wel afstappen. Het is geen ‘of of’, maar een ‘en en’-verhaal. Een webshop brengt gemak met zich mee, terwijl een fysieke winkel ervoor zorgt dat consumenten je product kunnen zien en voelen. Daarnaast draagt een fysieke locatie bij aan je branding. In economisch uitdagende tijden kan het verleidelijk zijn om op slechts één paard te wedden, maar gezien het sentiment onder consumenten is het verstandig te blijven investeren in beide verkoopkanalen. Zo kun je uiteindelijk klanten met verschillende behoeften, op verschillende manieren bedienen en daarmee iedereen het beste van dienst zijn.”
Back to top button
Close
Close