Wie heeft de Super Bowl tussen Facebook en Twitter gewonnen?

Facebook en Twitter hielden maandag een wedstrijdje persberichten en statistieken versturen waaruit zou moeten blijken dat elk van hen het meest gebruikte sociale netwerk was tijdens de Super Bowl, de finale van het American Football kampioenschap die zondag gewonnen werd door de New England Patriots, die het opnamen tegen de Seattle Seahawks.

post-image-3

Op tv vestigde de match een nieuw record met 114,4 miljoen kijkers.

Op de sociale netwerken is het moeilijker te zeggen wie het gehaald heeft.

Facebook, het meest verspreide netwerk van de planeet, zegt dat 65 miljoen internauten gebruik gemaakt hebben van zijn platform om commentaar te geven op de Super Bowl, wat een stijging is met 30% tegenover editie 2014. De site heeft zelfs een volledig nieuwe statistiek bedacht: het aantal actieve internauten (die commentaren geven of een commentaar `liken`) per minuut tijdens de meest intense momenten van een spektakel dat tot vier uur duurt. Met een piek van 676.000 op het ultieme actiemoment van de match.

Twitter van zijn kant heeft niet bekend gemaakt hoeveel internauten zich van het platform bediend hebben tijdens de match, maar vernoemt 28,4 miljoen boodschappen gewijd aan het evenement, tegenover 24,9 verleden jaar. Bij de laatste actie van de wedstrijd is het ritme gestegen tot 395.000 boodschappen per seconde.

De slag tussen de twee giganten illustreert de steeds fellere concurrentie tussen de internetspelers om het favoriete "tweede scherm" te worden tijdens grote tv-evenementen zoals de Super Bowl of de Oscars. En hierdoor dus een groter aandeel van de reclame-inkomsten in de wacht te slepen die samengaan met deze belangrijke manifestaties.

Twitter, dat ongeveer vijf keer minder gebruikers telt dan Facebook, is traditioneel in dominante positie voor wat gesprekken in real-time betreft op de sociale netwerken. en het is die positie die Facebook wil afsnoepen.

(via Reuters)

Back to top button
Close
Close