68% van het internetverkeer in Europa gegenereerd door reclame

Een onderzoek van Adobe toont aan dat 68% van het webverkeer in Europa gegenereerd wordt door reclame. Wat mobiele reclame betreft, dat haalt in Europa zijn achterstand in. Terwijl het drie jaar geleden amper de helft van het verkeer op smartphones genereerde.

post-image-3

De digitale reclamekanalen blijven een primaire bron van verkeer voor de websites in Europa. Zij generen immers de meeste bezoeken (68%) volgens het onderzoek Adobe Digital Insights. Dat laatste toont aan dat iets meer dan de helft (54%) van de Europese websites de laatste drie jaar zijn verkeer zag toenemen, zelfs al vertoont het totale webverkeer over deze periode een lichte daling.

Het onderzoek brengt tevens aan het licht dat de mobiele reclame zijn achterstand in Europa in haalt: terwijl die drie jaar geleden slechts iets meer dan de helft van het verkeer op smartphones genereerde, ligt mobiele reclame vandaag aan de bron van twee bezoeken op drie op deze toestellen.

Europa zou trouwens een achterstand hebben op Noord-Amerika wat het gebruik van beter gerichte of meer gepersonaliseerde reclametactieken betreft (mail, betaalde ranking, reclame op sociale netwerken, enz.) om verkeer naar websites te genereren. Drie bezoeken op vier worden immers gegenereerd door niet doelgerichte technieken zoals natuurlijke referencing of doorverwijzing vanuit links die op andere websites aangeboden worden.

De Europese websites die hun verkeer de laatste drie jaar zagen toenemen vertonen, dankzij de gepersonaliseerde reclamekanalen, 8% meer verkeer dan de andere. Terwijl in de Verenigde Staten de sites in volle bloei 36% meer verkeer neerzetten dankzij diezelfde kanalen, wat bewijst dat de targeting tactieken sneller geadopteerd worden op deze markt.

Het onderzoek  wijst op een verband tussen de groei van het webverkeer en het gebruik van meer gepersonaliseerde vormen van reclame: in Europa noteren de sites waarvan het verkeer stijgt, 2,6% meer verkeer dankzij tactieken zoals sociale reclame (en bijna 1,2 keer meer verkeer via betalende referencing) dan de sites waarvan het verkeer daalt.

Een gelijkaardige correlatie wordt bemerkt bij het mobiele verkeer: sites die sinds drie jaar volop groei kenden, noteren 50% meer bezoeken op de smartphones dan de sites met een daling.

Het onderzoek wijst tot slot op het feit dat de Europeanen ontvankelijk blijven voor reclame. Bij wie adblockers gebruikt doet 44% dat omdat hij de advertenties vervelend en/of storend vindt. De meerderheid van de Britse, Franse en Duitse gebruikers heeft geen zin om advertenties te bekijken die automatisch muziek of geluid opstarten. De Fransen staan het meest weigerachtig (66%) gevolgd door de Britten (60%) en de Duitsers (59%).

Back to top button
Close
Close