De Belgische startup SoPRISM breidt zijn aanbod uit en richt zijn pijlen op de Europese markt

SoPRISM overtuigde de afgelopen maanden met zijn oplossing 'Social Audience Profiling' heel wat adverteerders en agentschappen. De toegevoegde nieuwe functionaliteiten zoals geolokalisatie maken er vandaag dé oplossing bij uitstek van voor het finetunen van marketingstrategieën en om de beslissingen die hieruit voortvloeien te optimaliseren.

Dankzij de oplossing die de Belgische startup ontwikkelde, kunnen merken tegenwoordig het 'persona' van hun merk helder en precies begrijpen. Voor een moderne marketeer is het doorgronden van het publiek tot wie hij zich wendt en richt het essentiële startpunt van elke marketingstrategie.

De 'Social Audience Profiling'-oplossing die door SoPRISM werd ontwikkeld, steunt op een eenvoudige vaststelling: marketingmanagers nemen maar al te vaak belangrijke beslissingen gebaseerd op hun intuïtie of gegevens van het internationale management, die niet altijd het spiegelbeeld zijn van de realiteit van onze markt. Maar het groeiende aantal gegevens die via Facebook worden verzameld zijn een goudmijn die te weinig geëxploiteerd wordt. Je moet weten dat Facebook zijn informatie op drie manieren verzamelt: eerst en vooral via de sociale activiteit van de gebruiker, dan via tracking van de activiteit op een geheel van websites buiten Facebook en tot slot via derde actoren die op Facebook direct gegevens invoeren (inkomens, consumptiegewoonten, ...).

SoPRISM nestelt zich dus in het moment waarop marketeers aan het denken slaan. Het is evident dat niemand zich kan veroorloven om vóór elke campagne een markstudie te lanceren. De oplossing van de technologische startup wil komaf maken met dit gebrek door een heldere en unieke visie aan te bieden waardoor de marketingstrategieën verfijnd en de beslissingen geoptimaliseerd kunnen worden.

 

Nieuwe functionaliteiten

SoPRISM ziet het voortaan groot en profileert zich als een grote speler in het domein van de gegevensexploitatie uit sociale netwerken, voornamelijk dankzij twee extra functionaliteiten:

1.         De mogelijkheid om de personen die interesse hebben voor een product of bepaald merk precies (tot op gemeentelijk niveau) te geolokaliseren.

2.         De 'persona': een technologische baksteen waarvan de ontwikkeling meerdere data scientists meer dan een jaar tijd kostte. Deze laatsten werkten een algoritme uit waardoor het profiel van personen die gevoelig zijn voor een product of een vooraf bepaald merk maar ook van reeds actieve consumenten precies gedefinieerd kan worden. Dat opent een nieuw perspectief voor de marktstrategen. Zij kunnen zo hun doelgroep en die van hun concurrenten beter begrijpen. Einddoelstelling: de strategie voor segmentering en het creëren van content optimaliseren en een wervingsstrategie ontwikkelen ten aanzien van hun doelgroep of die van hun concurrent.

 

Ontwikkeling van de activiteit in Europa

SoPRISM tekende onlangs met een hele reeks gewichtige spelers op verschillende Europese markten zoals Samsung, Havas Media Group, The Cube, Johnson&Johnson, MEC, Mercedes Benz, Velux, …

Voor 2017 stelde de startup zich meerdere doelstellingen voorop waaronder de versteviging van zijn positie op 3 sleutelmarkten: het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. De startup wil zijn activiteit op de Belgische markt natuurlijk ook verder blijven ontwikkelen door zijn zakencijfer tegen het tweede semester van 2017 te verdrievoudigen.

"De gigantische evolutie van de sociale netwerken biedt tegenwoordig een heel nieuw perspectief op het doorgronden van wie de te bereiken doelgroepen zijn, dankzij de exploitatie van gegevens afkomstig uit de sociale netwerken. We staan aan de vooravond van een tijdperk waarin suggestieve markstudies het mogelijk zullen maken om in enkele clicks een precies zicht te krijgen op de beslissingen die genomen moeten worden inzake mediakeuze, sponsoring, segmentering en content-strategie", zo legt Jonathann Mingoia uit, medestichter van SoPRISM.

Back to top button
Close
Close