De Marketplace, een e-commercestrategie die groeit

Het model van de marktplaats kent de laatste tijd een sterke groei, terwijl de e-commerce markt voor de BtoC een daling kent. Of het nu om nieuwe of oude platformen gaat, zij doen het goed sinds meer dan twee jaar. Deze e-commercestrategie is vooral succesvol omwille van de grotere investeringen van de retailers.

post-image-3

Een beduidende stijging van de investeringen
Wij zien dat de retailers meer investeren in dit economisch model. Groupe Fnac-Darty bijvoorbeeld maakte bekend dat 20% van zijn investeringen in e-commerce in oktober verleden jaar naar de marktplaats ging. Andere spelers zoals Decathlon en La Redoute maken ook van deze strategie gebruik om hun internationale expansie te faciliteren.

Een gunstiger economisch model?
Sophie Marchessou, CCO bij Mirakl, legt uit dat heel wat retailers op de marktplaatsen blijven om marktaandeel te veroveren en relevant te blijven in hun categorie, maar ook om een beter rendement te behalen. De kosten bij deze manier van verkopen zijn immers lager, met commissies die over het algemeen tussen 10 en 15% liggen. Met deze aanpak kunnen zij de risico’s aanzienlijk verminderen terwijl zij ook een brede waaier producten aan de gebruikers kunnen aanbieden.

Niet alleen kunnen de retailers hun vaste kosten verminderen, maar zij kunnen hun e-commerceplatform ook gebruiken als platform voor de detailverkoop, zodat zij het verkeer op hun site beter kunnen monetiseren.

Alhoewel deze verkoopmethode al verschillende jaren gekend is, wordt die in de ogen van de retailers en de digitale markt steeds aantrekkelijker.

Back to top button
Close
Close