Internet, een economische motor die in België nog altijd onderschat wordt

Een onderzoek van McKinsey toont aan dat het internet een echte groeimotor is voor de economieën van ontwikkelde landen. En zeker voor de Belgische economie. Maar onze bedrijven hinken achterop op vlak digitale marketing, sociale media en het gebruik van de nieuwste online technologieën.

post-image-3

Dankzij een recent rapport van McKinsey kan men beter de bijdrage begrijpen die het internet levert aan de groei van de Belgische economie. Het rapport leert ons dat het internet gedeelte qua omvang goed was voor 2,5% van het Belgische BBP in 2009, terwijl dat over het algemeen varieert tussen de 0,8% (Rusland) en 6,4% (Zweden).

De elektronische handel vertegenwoordigt een groot deel van de internet verbruikseconomie: het is vooral een alternatief kanaal voor de grootwarenhuizen, en vervangt voor een deel de detailhandel in het BBP.

De jaarlijkse investering in internettechnologieën (60 basispunten van het BBP van de Belgische bedrijven in 2010) is zeer winstgevend, vermits die gemiddeld 10% extra rendabiliteit oplevert, dus een totaal rendement van 1,5 euro per elke uitgegeven euro.

Het onderzoek toont ook aan dat de online sector een belangrijke bijdrage levert op macro-economisch vlak, met, voor de drie laatste jaar, 25% groei van het BBP (en 15% van de tewerkstelling), vooral door de stijging van de export.

Maar het is niet enkel rozengeur en maneschijn in de kleine Belgische interneteconomie!

Ondanks een performantie die gelijke tred houdt met het Europees gemiddelde, heeft ons land een achterstand op de omringende economische partners wat betreft investeringen in en gebruik van internet technologieën. De Belgische bedrijven besteden 15% van hun ICT uitgaven aan internet technologieën, tegenover bijvoorbeeld 20%  in Duitsland, en minder dan 10% aan online marketing, tegenover 15% in Frankrijk.

Erg weinig bedrijven in België (16%) maken hoofdzakelijk gebruik van internet technologieën, en hebben die efficiënt onder de knie. Daarnaast maakt 45% beperkt en inefficiënt gebruik van internettechnologieën, terwijl 20% van de bedrijven er helemaal geen gebruik van maakt.

Het onderzoek toont dus aan dat de nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld cloud computing, niet echt bekend zijn. Slechts 1 op 10 bedrijven zegt het te gebruiken. In de meeste gevallen wordt de cloud gebruikt voor webtoepassingen, niet voor het uitbesteden van de IT infrastructuur zoals via Amazon on demand, enz.

Online toepassingen en diensten worden trouwens weinig gebruikt: 55% van de bedrijven koopt online, terwijl minder dan 15% erin slaagt om zijn producten en diensten online te verkopen, en 1/3 van de bedrijven heeft nog geen euro besteed aan de online media.
En het is niet beter wat de sociale media betreft: 55% van de bedrijven verklaart toegang tot de sociale netwerken toe te staan, doch slechts een minderheid gebruikt die voor de behoeften van het bedrijf.

Tot slot, de Belgische bedrijven maken slechts voor 30% gebruik van het potentieel van het internet. In België is er dan ook mar een klein percentage bedrijven dat grootverbruiker is van internet technologieën (21%), in vergelijking met commerciële partners zoals Duitsland (30%), het Verenigd Koninkrijk (27%), of Frankrijk (24%).

Daarbij komt nog dat 87% van de Belgische bedrijven die online marketing campagnes voeren niet eens proberen om de doeltreffendheid ervan te meten. En wanneer ze dat doen, dan zorgt 35% van de bedrijven voor een volledoge opvolging van de conversies naar een online verkoop, en van de effecten op hun aanwezigheid in de traditionele distributiekanalen.

Back to top button
Close
Close