Sociale netwerken: de laatste trends in België

De experts bevestigen het: 2012 zal gekenmerkt worden door een versnelling van de sociale en mobiele revoluties. Een analyse van het agentschap E-net Business...

post-image-3

Het Naamse agentschap E-net Business, specialist in e-communicatie, brengt de laatste trends over het sociale fenomeen dat Facebook, Twitter, Google+, Viadeo, LinkedIn nu vertegenwoordigen.

Volgens de laatste cijfers (actueel op 15 januari 2012) hebben er in België 4.444.920 Belgische internauten een account op Facebook, wat 59% van de internauten vertegenwoordigt. Met deze adoptiegraad klimt ons land naar de 32e plaats wereldwijd van de Facebook hitparade, een netwerk dat momenteel 796.506.640 gebruikers telt in meer dan 200 verschillende landen. Het sociale netwerk heeft dus 194.000 gebruikers gewonnen in de laatste 6 maanden, wat neerkomt op een groei met 4,56% (van augustus 2011 tot januari 2012). Mannen en vrouwen zijn nog altijd aan elkaar gewaagd, en iets meer dan 25% van de gebruikers is tussen de 25 en 34 jaar.

Wat de microbloggingdienst Twitter betreft (135 miljoen gebruikers), die doet het het beste bij bekende personen en de media. Begin 2012 blijft Lady Gaga de populairste op Twitter met bijna 18 miljoen followers. Vlak daarachter Justin Bieber die 16.359.539 volgers telt.

Het sociale netwerk Google+ van zijn kant zet een meer bescheiden prestatie neer. Het platform telt 40 miljoen gebruikers, maar de helft ervan heeft zich in de eerste 15 dagen van de lancering geregistreerd.

Google hoopt echter dat de recente komst van de gepersonaliseerde search het platform zal helpen om meer publiek te krijgen.

Wat LinkedIn en Viadeo betreft, die twee professionele netwerken maken ook een mooie vooruitgang. Het aantal gebruikers met een LinkedIn account bedraagt nu meer dan 144 miljoen tegenover 40 miljoen voor Viadeo. In België telt LinkedIn iets meer dan een miljoen gebruikers (1.034.675) waarvan de gemiddelde leeftijd 44 jaar is. Nog leerrijke informatie: 47% van de Human Resources directeurs bedienen zich van sociale netwerken als Viadeo / LinkedIn in het kader van hun rekruteringen.

Conclusie: het adopteren van een efficiënte social media strategie zal zich in 2012 concretiseren door aanwezigheid op Twitter, de aanmaak van een FAN pagina op Facebook, of elk ander netwerk. Deze stap moet uiteraard kaderen in een globale strategie. Volgens het agentschap uit Namen "moet men, om duurzaam te slagen, eerst de internetsite creëren volgens exact bepaalde doelstellingen en het gedrag van de bezoekers, om dan een sociale media strategie te ontwikkelen".

Back to top button
Close
Close