"Freemium apps": een business model dat werkt!

40% van de gebruikers van gratis apps die als "Freemium" aangeboden worden, openen na een tijd hun portefeuille om over te stappen op de complete, en dus betalende versie, zo meldt het marktonderzoekbureau NPD Group. Een economisch model dat tamelijk goed werkt... tenminste bij de games.

post-image-3

Een onderzoek van het Amerikaanse bureau NPD Group bevestigt wat velen al vermoedden: 40% van de gebruikers van gratis mobiele toepassingen die in Freemium versie aangeboden worden betalen na een tijd (via de optie van een in-app update) om toegang te krijgen tot de volledige content van het game. Dit is dus een economisch model dat bijzonder rendabel is, gebruikt wordt door tal van bedrijven, merken en ontwikkelaars van mobiele toepassingen voor iOS, Android, Windows Phone, BlackBerry en andere.

De verantwoordelijken van het onderzoek noteren dat het bij het ontwikkelen van een game dus belangrijk is om goed na te denken over de elementen die snel tot een betalende versie kunnen leiden.

Toch zegt 15% van de mensen geen games in Freemium versie te downloaden, wanneer zij weten dat het er een is! De meeste mensen die beslissen om op de betalende versie over te stappen, doen die stap in de eerste maand dat zij de mobiele toepassing gebruiken. Een ander interessant element waarop NPD de vinger legt: vrouwen zijn gemakkelijker verleid door de freemium dan mannen.

Het resultaat van het onderzoek is gebaseerd op een peiling bij 64.016 personen.

Back to top button
Close
Close