De Social Shopper besteedt dubbel zoveel in online winkels

Gebruikers die hun aankopen doen in online winkels via de sociale media, besteden gemiddeld twee keer meer dan een gewone bezoeker. Dat is de conclusie waartoe een monitoring van de online detailmarkt komt, uitgevoerd door IBM  in het eerste trimester 2012 (resultaten berekend door "Retail Online Economic Indicator" van IBM, een rapport dat in real time een overzicht geeft van de situatie op de online detailmarkt).

post-image-3

Tijdens diezelfde periode is het gebruik van mobiele toestellen om online aankopen te verrichten gestegen tot 13,3%, wat een verdubbeling is van het percentage in het eerste trimester 2011. Het totaal aantal online verkopen was licht gezakt, om zich nadien in februari en maart 2012 te herpakken.
De groei van het aantal mobiele toestellen en van websites die aangepast zijn aan mobiele toestellen, verklaart de groeiende populariteit van online shopping via een mobiel toestel. Tijdens het eerste trimester werd 13,3% van de online aankopen verricht vanop een mobiel toestel.
2,4% van alle online detailverkopen is afkomstig van een doorverwijzing van de gebruiker vanop sociale media zoals Facebook en Twitter. De social shopper besteedt echter twee keer zoveel als de normale online koper. Dit fenomeen valt te verklaren door het feit dat heel wat gebruikers meer vertrouwen stellen in de aanbevelingen die zij via sociale media krijgen dan in de reclame die zij elke dag met veel moeite proberen te ontlopen. De bedrijven zeggen dan weer dat zij nog altijd veel moeite hebben om de dialoog aan te gaan met hun klanten (Benelux: 69%, wereldwijd: 56%). Maar nu men vaststelt dat gebruikers twee keer zoveel besteden, begrijpt men het belang van het luisteren naar de klant, en het efficiënt gebruik van de sociale kanalen".
Uit een monitoring van de markt blijkt ook dat de gebruikers steeds meer overtuigd raken door hun eigen koopervaring bij webshops. De gebruikers staan positiever op vlak van het gebruiksgemak, de prijs en de bijkomende diensten die het online kopen bieden. Zij zijn dan weer minder tevreden van de beschikbaarheid van de aangeboden producten.

Indien zij de concurrentie willen aangaan met hun off-line tegenvoeters, dan moeten de webshops duidelijker vermelden welke producten echt in voorrad zijn, en wat de leveringstermijn is.

Back to top button
Close
Close