Ongeveer 97% van de Belgische bedrijven is niet aanwezig op de sociale netwerken

Ongeveer 97% van de Belgische bedrijven zou niet actief zijn op de sociale netwerken (Facebook, Twitter, enz.) terwijl de bedrijven die er wél actief zijn, gemiddeld slechts 250 fans tonen op hun Facebook pagina. Dat is wat blijkt uit een analyse van een database met 400.000 sites van Belgische bedrijven, uitgevoerd door Email-Brokers, actief in interactieve marketing en email marketing.

post-image-3

Amper 2,4% van de Belgische bedrijven beschikt over een Facebook pagina. Een laag percentage, maar het zorgt er wel voor dat België de negende plaats in de Europese ranglijst heeft, na het VK (56% van de bedrijven actief op de sociale netwerken), Italië (5,6%) en Zweden (5,4%), aldus Email-Brokers.

William Vande Wiele, CEO van Email-Brokers, wil echter niet zozeer de povere aanwezigheid van de Belgische bedrijven op de sociale netwerken onderlijnen, als wel de forse groei van het aantal Belgische bedrijven dat actief is op Facebook of Twitter. "In een jaar tijd bedroeg die groei 108%. Dat is enorm. Het heeft gewoon tijd nodig. We zijn er nog lang niet, maar er is vooruitgang", meent hij.
 
Een zuiver Belgische analyse toont aan dat de provincie Luik, met 6,1% van de bedrijven actief op de sociale netwerken, het hoogste gemiddelde heeft, gevolgd door de provincie Antwerpen (5,7%) en Waals-Brabant 5,7%). Met een gemiddelde van 4,4% doet Henegouwen het minder goed dan West-Vlaanderen (5,2%) of Vlaams-Brabant (5,1%), maar beter dan Oost-Vlaanderen (4,2%). "Er is een evenwicht tussen Frans- en Nederlandstaligen, wat echt zeldzaam is op het vlak van internet", merkt William Vande Wiele op.
 
Volgens hem maken de eenvoud en efficiency van de sociale netwerken het voor iedereen, zowel bedrijf als kleine zelfstandige, mogelijk om zichtbaar te zijn op het internet, maar men moet er wel in slagen om een community uit te bouwen.

Back to top button
Close
Close