Zes Belgische bedrijven op tien aanwezig op Facebook

Op 13 juni hadden wij het over een onderzoek van Email-Brokers volgens hetwelk 97% van de Belgische bedrijven niet aanwezig zou zijn op de sociale netwerken. Een nieuw onderzoek zet deze cijfers op de helling. Helemaal!

post-image-3

Waarlijk, het ene onderzoek spreekt het andere tegen. InSites Consulting (in partnerschap met SSI) interviewde 1222 top managers in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Nederland, Duitsland, Frankrijk maar ook in België. Uit dit onderzoek blijkt immers dat Facebook goed geïntegreerd zou zijn in de strategie van bedrijven.

De belangrijkste conclusies zijn dat de Belgische bedrijven intensief gebruik maken van de sociale netwerken, maar dat dit gebruik nog niet geïntegreerd is in hun globale strategie.

Zo "luisteren" drie Belgische bedrijven op tien naar de gesprekken van de gebruikers op de sociale netwerken, en 70% ervan antwoordt op vragen en klachten van de gebruikers. Maar er ontstaat een groeiende digitale kloof tussen de bedrijven die geloven in de netwerken en de andere: zij die nog niet investeren in de digitale media zijn niet van plan het te doen, terwijl zij die al veel investeren van plan zijn het nog meer te doen.

Volgens het onderzoek maakt 59% van de Belgische bedrijven gebruik van Facebook, beschikt 39% over een Twitter account, is 35% aanwezig op LinkedIn en gebruikt 20% YouTube. De landen die op dat gebied het meest geavanceerd zijn, zijn echter Nederland en de Verenigde Staten.

Het blijft een feit dat amper 10% van de bedrijven de sociale netwerken in zijn globale strategie integreert. 15% ervan werkt momenteel aan deze integratie, terwijl 45% nog in een experimentele of opstartfase zit. En 32% van de Belgische bedrijven heeft gewoon geen enkele activiteit op de sociale netwerken.

Professor Steven Van Belleghem, vennoot van het onderzoeksbureau InSites Consulting, concludeert: "Heel wat bedrijven geven toe aan druk van buitenaf om aanwezig te zijn op de sociale netwerken. Wat zich helaas vertaalt in bedrijfspagina`s waarop er niets gebeurt. Zij wekken daarmee eerst enthousiasme op bij hun klanten, maar dat maakt snel plaats voor teleurstelling".

Over het onderzoek: http://www.slideshare.net/stevenvanbelleghem/the-4cs-of-the-conversation-company

Back to top button
Close
Close