Trends 2013 voor het mobiele internet

Het onderzoeksbureau Deloitte publiceert zijn jaarlijkse studie met voorspellingen voor de sector Technologie, Media en Telecommunicatie. Van het tiental geanalyseerde trends onthouden we dat de mobiele publiciteit gericht zal zijn op tablets en smartphones, maar dat het nog veel innovatie en investeringen zal vergen om formaten te ontwikkelen die aangepast zijn aan elke schermgrootte (bijvoorbeeld interactieve video`s).

post-image-3

De tablets zouden in 2013 ongeveer 4,9 miljard dollar moeten genereren aan reclame-inkomsten, en de smartphones bijna 3,4 miljard dollar. Reclame op tablets zou een sterkere groei moeten kennen, met in 2014 een stijging van 50-55%, tegenover 30-35% bij de smartphones.

Deze mobiele explosie zal aangedreven worden door de veralgemening van 4G: mobiel breedbandinternet zal er tegen einde 2013 bij meer dan 200 operatoren in 75 landen zijn, en zou meer dan 200 miljoen abonnees moeten tellen wereldwijd, wat dus 17 keer meer is dan 2 jaar geleden.

Wat apps betreft, schat Deloitte dat tussen 50 en 100 mobiele operatoren wereldwijd dit jaar "all you can eat" diensten (AYCA) zullen aanbieden met onbeperkte toegang tot een beperkt aantal mobiele toepassingen. Dit genre diensten zal zich vooral richten tot klanten met een beperkt dataverbruik. De populairste AYCA diensten zullen vooral slaan op sociale netwerken, e-mail, video en instant messaging. Maar sommige operatoren zouden ook dergelijke gratis diensten kunnen aanbieden gedurende een beperkte periode, om het gebruik ervan aan te zwengelen.

Wat verbruik betreft (en niet eenheden) zal meer dan 80% van de data die op het internet circuleert nog altijd gegenereerd worden door traditionele pc`s, en 70% van de doorgebrachte tijd (PC, smartphone, tablet) zal dat in 2013 nog altijd op een personal computer zijn.

Back to top button
Close
Close