Handel op het internet kent explosieve groei in België

Na een zekere achterstand op onze buurlanden, hebben de Belgische online winkels zich herpakt. Een verandering die te voelen is bij zowel de handelaars als hun klanten.

post-image-3

Een van de gevolgen van het interactieve web is de ontwikkeling van de online handel. Tijdens het eerste trimester 2013 heeft de zoekertjessite 2dehands.be (van Nederlandse origine) een stijging vastgesteld van het aantal bezoekers met meer dan 30%. In 2011 en 2012 bedroeg die groei 25%.
Terwijl er de laatste jaren eerder een trend was voor tech apparatuur, hebben de rubrieken kleding (ook voor kinderen), en voorwerpen voor huis en tuin, nu de wind in de zeilen. Volgens Aldine Reinink, verantwoordelijke voor de activiteit van 2dehands.be in België, zouden 5 miljoen Belgen de site bezoeken aan een tempo van 685.000 bezoekers per dag. 2dehands.be staat in de top 5 van de grootste sites in België. Zonder dat men daarom ook altijd iets aankoopt. De site eBay van zijn kant telt meer professionele verkopers dan amateur `ebayers`.

Deze trend bevestigt de onmiskenbare rol van de online verkoop. De crisis heeft ook hier een invloed op het business model, door aan heel wat consumptiegoederen een tweede leven te geven. Waarmee professionele handelaars rekening zullen moeten houden bij het bepalen van hun marktstrategie.

Back to top button
Close
Close