Facebook slaat munt uit mobiele reclame met zijn eigen reclamenetwerk

Facebook heeft zijn langverwachte mobiele reclamenetwerk, Audience Network, voorgesteld tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie. Er werden drie formats voorgesteld: native reclame, standaardbanners en verspreide reclame (met een button om te sluiten).

post-image-3
Audience Network zal onder andere concurreren met MoPub van Twitter, AdMob en InMobi. De lancering van de reclamemarkt vond plaats tijdens de ontwikkelaarsconferentie in San Francisco omdat er ook een reclame-API ter beschikking werd gesteld. Facebook begint met een beperkt aantal adverteerders, maar dit cijfer zal later stijgen. De aangeboden banners en de verspreide reclame zijn conform met de IAB-normen.   
 
Facebook heeft zijn mobiel netwerk al uitgetest in 2012, maar heeft besloten om zich eerst te concentreren op het verkopen van reclame op zijn eigen website. Vandaag zijn de marktomstandigheden voor het sociaal netwerk aanzienlijk veranderd: de reclame voor smartphones en tablets alleen al bracht 1,24 miljard dollar in het laatje tijdens het laatste trimester van 2013, wat al meer is dan de helft van de totale reclameomzet.  
 
Facebook heeft ook prijsverlagingen aangekondigd voor zijn ontwikkelomgeving Parse. Veel diensten worden gratis. De apps kunnen zo dertig aanvragen per seconde verwerken. Parse werd een jaar geleden aangekocht en biedt ontwikkelaars ook uitgebreide mogelijkheden voor opslag en analyse.
 
Back to top button
Close
Close