Welk type webgebruiker bent u?

Het consultancy bureau Keystone Network, gespecialiseerd in de bestudering van het gedrag van consumenten op het internet, heeft 5 profielen van “Websumers” geïdentificeerd op basis van hun online gedragingen.

post-image-3

Vertrekkende van de vaststelling dat het internet essentieel is om een merk te ondersteunen, heeft Keystone een studie gepubliceerd die aantoont dat webgebruikers niet langer een homogene groep vormen. Met meer dan 65% van de Belgische populatie die aangesloten is op het internet, is het een noodzaak geworden om deze profielen te segmenteren.

Op basis van kwantitatief onderzoek uitgevoerd in 2011, identificeert Keystone Network 5 consumentenprofielen op het internet, ook wel “Websumers” genoemd, en dit in functie van hun online gedragingen.

Een segmentatie die op zijn beurt toelaat de motivering te definiëren die aan de basis ligt van bepaalde webhandelingen.

- Er zijn de “Stars” die in het centrum van de aandacht willen staan, die graag aandacht trekken en die in de schijnwerpers willen staan. Het internet is een virtueel uitstalraam waar ze zichzelf tentoonstellen door het overbrengen van hun passies.

Hun paradepaardjes bij uitstek: blogs en Twitter.

- De “Players” willen vooral even ontspannen door online games te spelen en door deel te nemen aan allerlei wedstrijden. Zij beschouwen het internet als een virtuele speeltuin waar ze ongebreideld games en wedstrijden kunnen spelen.

De “Sharers” onderscheiden zich door hun behoefte om constant in contact te staan met hun omgeving. Voor hen is het internet een virtueel café waar ze hun ervaringen, mening en verhalen kunnen delen met hun netwerk. Het zijn zij die voor “buzz” zorgen op het web. Hun favoriete speeltjes zijn Facebook en de fora.

- De “Observers” zijn vooral dol op diverse content (nieuws, reviews, video’s en alle soorten roddels). Ze beschouwen het internet als een virtuele bioscoop waar er altijd wel iets te zien valt. Zij kiezen ervoor uit de spotlights te blijven en bekijken liever de content die anderen posten. “Observers” hechten veel belang aan hun anonimiteit en aan de bescherming van hun privéleven. Zij begeven zich vooral op Facebook.

- De “Inspectors” kunnen worden herkend door hun behoefte aan kennis en controle, en in het feit dat zij het internet gebruiken als een virtuele encyclopedie. Zij surfen net zoals ze een folder doornemen (ze vergelijken, sorteren en selecteren de webinformatie. Zij zijn vooral dol op nieuwssites en andere informatiebronnen.

Tot welke categorie behoort u?

Back to top button
Close
Close