De QR code ingezet als politiek wapen

Amper een jaar geleden was de QR code nog zo goed als onbekend bij het grote publiek,  maar nu wordt hij op alle mogelijke producten,  affiches en webpagina`s gedrukt. Er zijn echter codes die sommige fabrikanten liever niet zouden zien: de codes die hun tegenstanders op hun product plaatsen.

post-image-3

Dat is exact wat de Hershey chocolades overkwam in de VS. Vier organisaties die kinderarbeid bestrijden hebben hun pijlen op de fabrikant gericht en vrijwilligers gemobiliseerd om piraat QR codes te plakken op de verpakking van de chocolade. En uiteraard is de site waarnaar de gebruiker verwezen wordt niet flatterend voor de chocoladefabrikant. De QR code vormt een link naar de pagina www.raisethebarhershey.org die de gebruiker aanspoort om Hershey te dwingen te strijden tegen kinderarbeid op de velden van West-Afrika, waar de cacao geteeld wordt.

Deze aanval met QR codes kadert in een grotere mediacampagne, die ook online petities omvat, een profiel op Change.org, en de vertoning van een film die nader ingaat op de "duistere kant" van de chocoladefabrikant.

De  midden juli gelanceerde campagne heeft in het bijzonder een bepaald product op het oog (S`Mores), en de datum van 10 augustus,  een verjaardag van Mores. Tot nu zouden al meer dan 40.000 gebruikers het bedrijf mails en brieven verstuurd hebben, het opgebeld hebben, en petities getekend hebben om het bedrijf te vragen een einde te maken aan kinderarbeid. Een echte multimedia campagne.

Back to top button
Close
Close