Onze aankopen worden meer en meer beïnvloed door het mobiele

Volgens een studie van het bureau DigitasLBi doen consumenten meer en meer een beroep op multiplatform toestellen, en vooral op mobiele toestellen, om hun aankoopervaring in de winkel te verbeteren. Het fenomeen ‘Showrooming’ is ook wijd verspreid. Twee klanten op drie bevestigen dat ze de winkel verlaten bij een prijsverschil van 5%.   De studie boog zich over de aankoopgewoonten van 12 toonaangevende landen die deel uitmaken van het wereldwijd netwerk van DigitasLBi, met name China, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en, voor het eerst in een studie van dergelijke omvang, ook België.

post-image-3

49% van de wereldwijde consumenten zeggen dat smartphones hun manier van kopen hebben veranderd en 88% gebruiken internet om online te zoeken en offline te kopen.

In België doet 54% van de mensen die informatie zoeken via hun smartphone dit in een openbare ruimte of op verplaatsing; 69% verklaart dat ze zo te werk gaan om hun aankopen in de winkel te vergemakkelijken.  

 

Smartphones en mobiele handel op de voorgrond

 

De helft van de personen die wereldwijd* werd ondervraagd, erkent dat het gebruik van de smartphone zijn aankoopgedrag heeft veranderd. 34% van de smartphone-gebruikers heeft al iets gekocht via zijn smartphone, 72% zegt zijn smartphone te gebruiken in een winkel. China gaat voorop wat mobiele handel betreft: 76% van de Chinese smartphonegebruikers heeft de voorbije drie maanden een verkoop afgerond via dit kanaal. Daar staat tegenover dat dit cijfer maar 35% haalt in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Singapore.

Het percentage mobiele gebruikers ligt beduidend lager in Frankrijk (20%), Nederland (18%) en België (15%).

 

De nieuwe rol van de verkooppunten en de opkomende aankoopgewoonten: het fenomeen ROPO en de Showrooming

 

Internet wordt hoe langer hoe meer gebruikt om de aankoopervaring te verbeteren: 88% van de consumenten wereldwijd* zoekt online en koopt offline (ROPO, of nog Research Online, Purchase Offline). Dit gedrag is merkbaar bij 9 personen op 10 in de meeste landen.

 

In België blijft de winkel niettemin een fundamentele bron van informatie voor 21% van de kopers, voor de merkwebsites (16%) en de aanbevelingen van naasten (15%).  

 

19% van de wereldwijde consumenten** bevestigt dat ze een winkel verlaten na via hun smartphone te hebben gemerkt dat ze het product elders goedkoper kunnen krijgen, terwijl 29% van de consumenten zegt dat ze zouden kunnen overwegen om hetzelfde te doen (Showrooming). 

De prijs blijft een doorslaggevend argument: in België zegt 58% van de respondenten dat een prijsverschil van ten minste 5% er voor zou zorgen dat ze de winkel verlaten. Als het om een verschil van 10% zou gaan, zou zelfs 88% op zijn stappen terugkeren.

           

“Handelaars moeten zich aanpassen om consumenten in de winkel een ervaring te bieden die even opwindend, nuttig en persoonlijk is als de online aankoop en dit door alle contactpunten van de aankoop te combineren om een pertinent parcours te ontwikkelen voor de consument en ervoor te zorgen dat hij vindt wat hij wil, waar hij ook is. Ondanks de regionale verschillen zitten Belgische consumenten er echt op te wachten dat merken en handelaars hen innoverende diensten aanbieden in de winkel – diensten die hun aankoopervaring vergemakkelijken: sommigen zouden het bijvoorbeeld leuk vinden om kleren virtueel te kunnen passen of om de mening te lezen van andere kopers over het product dat ze op het oog hebben,” zegt José Fernandez, Managing Director van DigitasLBi België.

 

De invloed van sociale media en van delen via netwerken varieert sterk, met China als koploper

 

82% van de Chinese gebruikers van sociale netwerken zegt dat deze laatste zijn gedrag beïnvloedt. In Singapore gaat het om 74%, terwijl Spanje, Italië en de Verenigde Staten een gemiddelde optekenen van 55%. In België gaat het om 44%.

 

De uitwisseling van informatie op sociale netwerken over gekochte producten, is een gangbare praktijk in China, waar 78% van de gebruikers een aankoop al heeft ‘gedeeld’. In België daarentegen gaat het maar om 23%. Wereldwijd deelde 49% van de gebruikers van sociale netwerken al een van hun aankopen, vooral “om het aan de vrienden te laten weten”.

 

De landen zijn verdeeld in vijf categorieën in functie van hun geconnecteerde aankoopervaring 

 

1. Geconnecteerde handel is een realiteit en de innovatie wordt goed onthaald: China.

2. Enthousiast over de nieuwe technologieën en verlangend om de smartphone te gebruiken voor offline aankopen: Singapore, Italië en Spanje.   

3. Geïnteresseerd maar voorzichtig: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

4. Sceptische houding ten opzichte van innovaties op het vlak van geconnecteerde handel/innovaties in de winkel: Nederland, Duitsland en Zweden.

5. De laatkomers: België en Denemarken.

*Ondervraagde personen wereldwijd, met name in: België, China, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.  

**Grootte en structuur van het staal: 1000 consumenten (18 jaar en meer) in ieder land, gerekruteerd volgens de quota-methode (sekse, leeftijd, regio en PCS (Personal Communication Service)). Periode: studie uitgevoerd via een online enquête van 17/02 tot 06/03/2014.

Back to top button
Close
Close