Studie: e-mail marketing in België

Emailgarage heeft de eerste resultaten prijsgegeven van zijn tweejaarlijkse enquête over het gebruik van e-mail marketing bij de Belgische bedrijven. Deze keer vulden 537 Belgische bedrijven het online formulier in. Enkele conclusies.

post-image-3
Van de deelnemers aan de enquête maakte om en bij 70 % in de periode 2005-2006 gebruik van e-mail marketing in de marketingmix, aldus Emailgarage.

Meest populair zijn daarbij uiteraard het versturen van e-mailings en newsletters naar de eigen adreslijsten. Opmerkelijk is dat de respondenten het volgens hun eigen cijfers opmerkelijk goed doen op het vlak van de resultaten van die e-mailings. Gemiddeld rapporteren de deelnemers aan de enquête een percentage van het aantal geopend e-mails van 35 % en een doorklikratio (click-through) van 14,5 %. Dat is meer dan industriegemiddelden zoals we die kennen uit internationale studies. Maar nogmaals: in deze studie gaat het over de cijfers van de respondenten zelf en  niet –zoals dat bijvoorbeeld bij DoubelClick het geval is – om geaggregeerde resultaten van concrete acties.
Toch lijkt het met die click-through de goede kant op te gaan. Want in vergelijking met zijn eigen survey van twee kaar geleden noteert Emailgarage een stijging met 45 %. 
Misschien heeft het te maken met een andere vaststelling: namelijk dat men zijn campagnes meer meet dan voorheen. 44 % van de deelnemers aan de enquête blijkt zelfs te meten tot op persoonlijk niveau. En dus kunnen we veronderstellen dat er ook wat persoonlijker wordt gewerkt in de e-mail benadering wat dan weer in een betere conversie resulteert.

Alhoewel: volgens Emailgarage slaagt slechts 55 % van de deelnemende bedrijven er in de ontvangers van de e-mails met de juiste naam aan te spreken. En maar 4 op de tien e-mailende bedrijven houden rekening met de ‘typologie’ van de bestemmeling voor personalisatiedoeleinden (een bestaande klant, een prospect,…).

Er is dus nog werk aan de personalisatiewinkel.

Toch zijn de e-mailende deelnemers over het algemeen vrij positief over de resultaten van hun e-mail acties: 66 % zegt dat ‘aan de vooropgestelde verwachtingen voldaan wordt”. 

Wat die doelstellingen dan wel zijn?
- relaties met klanten onderhouden
- verkoop ondersteunen
- verkeer naar websites creëren
- nieuwe contacten genereren
- merkbekendheid ondersteunen

Een van de belangrijkste doelstellingen voor de toekomst is het efficiënt integreren van de verschillende media: de marketeers kijken op welke terreinen e-mail marketing de beste resultaten oplevert (acquisitie, retentie etc…) en experimenteren met de optimale combinatie met andere mediakanalen.

De belangrijkste uitdaging blijft evenwel het uitbouwen van de eigen e-mail databank (topprioriteit bij 59 % van de deelnemers).

http://www.emailgarage.com

Back to top button
Close
Close