Belgische start-up Sortlist haalt 550.000 euro op

De Belgische start-up Sortlist heeft 550.000 euro opgehaald. Het webplatform brengt marketing managers in contact met het communicatiebureau dat past bij hun behoeften. Dankzij de financiering kan Sortlist zijn spectaculaire groei voortzetten. Momenteel zijn al 53.000 communicatiebureaus over de hele wereld aanwezig op het platform, ondanks het feit dat de startup tot voor kort nog grotendeels onder de radar opereerde. Sortlist wil in de volgende maanden zijn eerste stappen in het buitenland zetten, met Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk als prioriteit.

post-image-3

Sortlist ging van start met de steun van het acceleratorprogramma Nest-up en werd opgericht door vier Belgen: Thibaut Vanderhofstadt, Charles De Groote, Nicolas Finet en Michael Valette. Het platform is een antwoord op een duidelijke behoefte aan transparantie in de markt van de communicatiebureaus.

“Er zijn tal van communicatiebureaus in de markt en het is voor bedrijven aartsmoeilijk om het team te vinden dat het beste past bij hun ambities, behoeften en budget”, zegt Nicolas Finet, een van de stichters van Sortlist. “De zoektocht naar het perfecte bureau kost zoveel tijd en geld dat bedrijven toegeven dat ze naar eigen zeggen soms genoegen moeten nemen met een team dat niet helemaal aan hun behoeften voldoet.”


Hoe werkt het?

Sortlist lost dat probleem op met een online “matchmakingplatform” dat gegevens van communicatiebureaus uit de hele wereld bevat. Die gegevens kunnen bureaus gratis op Sortlist plaatsen. Daarnaast is er ook een premium account die de bureaus meer in de kijker plaatst en toegang geeft tot diverse bijkomende diensten.

Bedrijven kunnen gratis zoeken op Sortlist, waar ze communicatiebureaus vergelijken aan de hand van een aantal criteria (plaats, gemiddeld budget, aanbevelingen, enz.), en waar ze ook kunnen checken hoe het agency zich verhoudt tot het bestaande netwerk van het bedrijf (via een connectie met LinkedIn). Daarnaast kunnen marketeers ook recensies over het kantoor in kwestie lezen.

Nicolas Finet vat samen: “Wij kunnen bureaus meer zichtbaarheid bieden en we helpen bedrijven om snel een perfecte match te vinden op basis van de grote hoeveelheid gegevens die wij ter beschikking stellen. Het is een win-win-oplossing voor beide kanten. Marketingverantwoordelijken verliezen vaak veel tijd met de zoektocht naar het geschikte bureau, terwijl ze liever zo snel mogelijk impact willen creëren voor het bedrijf.”

Reputatie-economie: naar een nieuw model om een communicatiebureau te vinden  

Bedrijven die op zoek gaan naar een communicatiebureau hebben twee tegenstrijdige wensen: enerzijds willen ze als eerste de opkomende creatieve bureau’s vinden. Anderzijds willen ze werken met een bureau waarvan ze de reputatie kunnen checken bij hun netwerk.

“Vandaag zijn die twee vereisten moeilijk te verzoenen,” zegt Nicolas Finet. “In je bestaande netwerk zal je “veilige” keuzes vinden, maar je zal geen verrassende ontdekkingen doen. Op zoekmachines vind je dan weer duizenden resultaten, maar maar ze geven geen context en bieden geen garantie over de prestaties van het bureau. Op Sortlist verzoenen we de drang naar ontdekkingen met de garanties van je bestaande netwerk. Daar bovenop komt nog een objectieve laag van aanbevelingen van bestaande klanten.”

Back to top button
Close
Close