Google straft nu al sites die niet mobile-friendly zijn

Sinds 21 april worden sites die niet compatibel zijn met mobiele toestellen door Google afgestraft bij de zoekresultaten. Hier volgen enkele tips om uw site te optimaliseren.

post-image-3

Google legt uit dat steeds meer internauten gebruik maken van mobiele toestellen, en dat het daarom zijn algoritme aan dit gewijzigd gedrag aanpast. Een beslissing om de gebruikers tegemoet te komen, maar die de bedrijven zal dwingen om zich aan te passen.

Het "mobile site" label dat voorheen enkel informatief aanwezig was in de zoekresultaten op het mobiele toestel heeft nu een impact op de ranking.

Concreet zal een Google-gebruiker, wanneer hij een zoekopdracht uitvoert op een mobiel toestel, prioritair de sites zien die compatibel zijn met mobiele toestellen. Gezien het steeds belangijker wordend aandeel dat het mobiele vertegenwoordigt in het verkeer van een site, mag men verwachten dat dit een grote impact zal hebben op de zichtbaarheid van sites.

Uw site testen!
Om te beginnen moet u weten dat het label `mobile friendly` niet aan een volledige site toegekend wordt maar aan zijn pagina`s. Bij een website kan immers een deel van de pagina`s compatibel zijn met mobiele toestellen en andere zullen het niet zijn. U moet dus enkele pagina`s van uw site testen om de verschillende templates te valideren die u gebruikt (vooral op de belangrijkste pagina`s van uw site). Google heeft hiervoor een tool waarmee u te weten komt of een pagina al dan niet geoptimaliseerd voor het mobiele toestel. Dat is de Mobile Friendly Test (https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/)


Wil een site mobile friendly zijn, dan moet zij aan volgende punten beantwoorden:

  • Uw teksten moeten leesbaar zijn voor de gebruiker, zonder dat hij moet inzoomen,
  • De links moeten ver genoeg van elkaar liggen zodat men niet toevallig op de verkeerde pagina belandt,
  • De content moet zich optimaal aan de grootte van het scherm aanpassen,
  • De pagina`s mogen geen gebruik maken van technologieën die weinig op het mobiele toestel voorkomen zoals Flash.

U moet ook weten dat er geen gradatie in compatibiliteit is. Een site is dus ofwel totaal compatibel, en zal  kunnen genieten van dit nieuwe criterium, ofwel is zij dat niet en wordt zij gestraft.

En wat met de ranking op de computer?
Zal er ook een impact zijn op de ranking voor zoektochten uitgevoerd vanop de computer?

Google zegt dat dit nieuwe criterium geen SEO impact heeft voor zoektochten uitgevoerd vanop de computer. Velen menen echter dat, waar er momenteel geen impact is op de zoektochten uitgevoerd vanop de computer, Google op termijn de voorkeur zou geven aan sites die de beste gebruikservaring bieden aan de internaut, of dit nu op de computer is of op het mobiele toestel.

Het wordt dus aangeraden om zijn website aan te passen, niet alleen om nu al niet gestraft te worden voor mobiele zoekopdrachten, maar ook om vooruit te lopen op toekomstige wijzigingen in het algoritme van Google. Het is in elk geval nu al ondenkbaar dat men de zichtbaarheid op het mobiele toestel nog kan negeren, wanneer men het aandeel ervan bekijkt in de huidige webconsumptie.

(via idweaver)
 


 

Back to top button
Close
Close