Betalende online reclame: werkt nog steeds!

Een Europese studie, gezamenlijk uitgevoerd door Microsoft Advertising en mediabureau Carat, maakt de balans op van factoren die aankoopbeslissingen van consumenten sturen. De studie toont een belangrijke rol aan van betalende online media.

post-image-3
De studie, “New Shopper Journeys” genoemd, toont aan de hand van cijfers het toenemende belang van sociale netwerken en peer-to-peer aanbevelingen aan in het aankoopgedrag van de consumenten. Maar er is ook het belang van gekochte en eigen digitale media, met name bij de huishoudelijke electronica. Drie kwart (73%) van de 1.739 respondenten die de laatste zes maanden aankopen hebben gedaan, zeggen dat de online media een uitstekende manier is geweest om aankopen te onderzoeken en prijzen te vergelijken.

De studie, voorgesteld door Marc Bresseel, Vice Voorzitter van Microsoft Advertising Global Marketing, en Didier Ackermans van het media-agentschap Aegis Carat, onderstreept ook het belang van uitgebreid onderzoek voorafgaand aan de aankoopbeslissing. Meer dan twee derde (68%) van de consumenten die een product hebben aangekocht (computer, TV of GSM) wonnen uitgebreid inlichtingen in alvorens over te gaan tot hun aankoop. Vooraleer aan deze onderzoeksfase te beginnen, richtten slechts 4% van de ondervraagden zich op één specifiek merk, en 13% van hen was van mening veranderd wanneer het product uiteindelijk werd aangekocht. De studie toont dus aan dat het internet de meest gebruikte informatiebron is bij het onderzoek naar een product: driekwart (71%) van de consumenten liet zich zo informeren door display advertising online, Adwords, websites van merken, prijsvergelijkingswebsites, blogs en/of testsites.

Uit de studie blijkt dus dat ondanks de groei van de “earned media” in de digitale reclamemix, een aangekochte, creatieve mediacampagne nog steeds de meest betrouwbare manier is potentiële consumenten te informeren en te inspireren.
Back to top button
Close
Close